Happy New Year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne & Fenne - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne & Fenne - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: fenenan

Blijf op de hoogte en volg Anne & Fenne

01 Januari 2012 | Australië, Sydney

Oké, omdat het (zelfs nu nog) idioot klinkt dat we 12 uur hebben ‘gewacht’ voor het vuurwerk (dat nog niet eens 15 minuten duurde), er zelfs om 7.15u ’s ochtends op oudjaarsdag voor zijn opgestaan EN omdat de hele dag alles bij elkaar genoeg voer geeft voor een heel verhaal, plaatsen we weer een nieuw reisverslag.

Oudjaarsdag ging de wekker dus Vroeg. Fenne hoorde zelf ’s nachts al mensen vertrekken. Van dit soort informatie word je zenuwachtig! Je denkt dat je daar straks te laat aankomt en niets van het vuurwerk te zien krijgt! Dus snel douchen, haasten haasten, nog even langs de supermarkt voor de laatste boodschappen en een busje naar Circulair Quay (de haven bij het bekende Opera House en Harbour Bridge) gepakt. Gewapend met een handdoek, petje, zonnebril, zonnebrandcrème, fotocamera, mp3/mp4 met boxje, een spelletje kaarten (Set), vestje, broodjes, cheddar kaas (voorgesneden Goudse kaas hebben ze hier niet), bananen, aardbeien, zwarte (enorm grote) bessen, chips, snoepjes en in een boodschappentas die we tussen ons in droegen met een 4L fles water, een 2L fles appelsap en nog wat pakjes multivitamine en druiven. Laat de all-day picknick maar beginnen!

Aangekomen bij Circular Quay - wat Fenne nog nooit gezien had, en wat voor Anne wel apart was om er weer te lopen – moesten we een heel eind lopen naar de ingang van de Botanic Gardens. Eenmaal aangekomen bij een groot grasveld deden we iets waar we niet trots op zijn. We zijn heel sneaky voorgekropen in de gigantisch lange en slingerende rij met wachtende mensen. Eerst ging dit per ongeluk, omdat we niet door hadden dat die mensen niet net kwamen aanlopen maar al in de rij stonden. Wat een vijandigheid kregen we over ons heen! We besloten om langs de rij iets naar beneden te lopen en toen werd het ons duidelijk hoe groot de rij was. Aangezien er ‘maar’ 20.000 man naar binnen mochten zijn we verderop sneaky aangesloten. Mensen spraken ons aan maar het verhaal dat Anne ophing – dat we een heel stuk verderop stonden, dat die mensen daar errrg vervelend waren en dat we nu hier gingen staan – werkte en na 2,5 uur in de rij staan waren we binnen! Opgelucht liepen we de Botanic Gardens in en lachten we om verschillende Aziaten die het op een rennen zetten. Het grappigst was een groepje van 8 a 10 Aziatische mannen die met koelboxen en tassen tussen hun in scanderend/zingend als een militair peleton renden.

Na nog een flink stuk lopen kwam je aan bij het stuk waar je uitzicht hebt op The Opera House en de Harbour Bridge. Toen vonden we het er al druk, totdat we er al 4 a 5 uur zaten… We zijn maar ergens bovenaan een heuvel neergestreken, tussen 2 bomen in waar we gelukkig ook nog schaduw van kregen (de zon is gevaarlijk fel in Australië). Het was 12.00u ’s middags en het wachten kon beginnen!
Al vrij snel legden we contact met een meisje die achter ons was gaan zitten. Ze bleek Nederlands te zijn, Evelien te heten en haar vriendin, Linda, zat in de buurt op een bankje omdat die snel last krijgt van haar rug. Die voegde zich pas na 5u ’s middags bij ons. Gezamenlijk met Evelien hebben we ons vermaakt met mensen kijken, muziek luisteren (van onszelf en van anderen), picknicken, chillen, lezen en onze spot ‘bewaken’. Dat laatste was een dagtaak, want mensen die na ons kwamen wilden ook een plekje bemachtigen. Wij zaten direct naast de weg met een voetgangerspad en Security Guards kwamen regelmatig mensen ‘wegjagen’ die op het asfalt gingen zitten. Dit hebben ze na 16.00 uur ofzo maar opgegeven. Één Security Guard had volgens mij de tijd van z’n leven. Iedere keer als hij mensen weg stuurden die ergens op het pad zaten, of brutaal gingen zitten op een plek waar andere mensen zaten, werd er door het hele veld gejuicht, geklapt en gefloten voor hem.. Je zag de Security Guard lachen als het gejuich weer aanzwol. Bizar en grappig was trouwens een Chinees die werkelijk 2 uur lang zo’n 10m2 voor zichzelf wist te houden met zeiltjes en picknick-kleedjes, voor hem en zijn vrienden bleek later. Het groepje Engelse mannen naast ons hadden leuke muziek mee. Jammer alleen dat ze best wel lomp waren en gedurende de dag steeds luidruchtiger. Afgezien daarvan was de sfeer prima en we hadden leuk contact met de mensen om ons heen. Van Duitsers die voor ons lagen, krijgen we waarschijnlijk nog prachtige foto’s gemaild van het vuurwerk die met statief en spiegelreflex zijn genomen. Zelfs bij de WC’s was het gezellig! Anne raakte aan de praat met een Ier die blijkbaar nog als betonwerker in Leiden (hey, Sander!) heeft gewerkt. Het was echt een clown! Hij was eerder aan de beurt en toen hij 't wc hokje weer uit kwam zei hij “pfoooooeeee” terwijl hij een gezicht trok alsof het vies rook en hij wapperde nog een beetje achter zich, alsof hij de stank die hij zojuist had geproduceerd van zich af wilde waaien. We schoten in de lach en zeiden “that’s mean!” Hij liep nog even langs ons en zei “I’m only joking”. We figured :) Hij bood z’n elleboog aan en gebood om deze met de elleboog aan te tikken. “I’d give you a hand, but probably better not” we wensten elkaar een ‘Happy New Year’ en lachend vervolgden we onze eigen weg.

Het was inmiddels avond en enorm druk geworden. Dit bemoeilijkte het naar de WC gaan en een warme hap halen bij de kraam vlak bij onze spot. Superrelaxed dat we met Evelien en Linda contact hadden gelegd, want we hebben gedurende de dag afwisselend elkaars plek en spullen bewaakt en deelden elkaars eten en drinken. Ik moet zeggen, het was apart om met zo veel mensen zo lang te ‘wachten’ op het vuurwerk. Afgezien van de enorm pijnlijke kont die je kreeg van het uuuuren zitten op de harde grond was de hele dag erg leuk en gezellig.

Om 9.00 uur was er nog het ‘kids vuurwerk’. Mensen werden wel steeds brutaler en gingen dan ineens naast of voor je zitten, terwijl er eigenlijk geen plek is en gaan rustig half op mensen hun handdoek zitten/staan. De Security Guards hadden het er maar druk mee..

Eindelijk, het was bijna 12.00 uur. Vanaf 90 seconden (nog 1,5 minuut) zagen we op de Harbour Bridge de seconden worden afgeteld op een immens scherm. Vanaf 10 seconden hoorde je iedereen om je heen aftellen (kippevel!). Ondanks de bomen hebben we kunnen genieten van het vuurwerk dat uiteindelijk zo’n 12 minuten duurde. Daar heb je dan 12 uur op gewacht, haha! Voor de mensen uit Nijmegen: Anne vond het vuurwerk van de Zomerfeesten 2011 mooier…..
Happy New Year! Klonk het overal om ons heen en wij wensten elkaar, en na het vuurwerk ook de meiden Evelien en Linda, gelukkig Nieuwjaar. Meteen na het vuurwerk teruggelopen, eenmaal in ’t hostel gedoucht en heerlijk in slaap gevallen.

Om 9.30u de wekker gezet. Idioot ja, maar toch, we wilden via skype nog even af tellen met Nederland. Gewoon omdat het kan. En ook zodat we wakker zijn en van de dag kunnen genieten. We willen Sydney zien! Ik kan je wel zeggen dat ons ritme… (welk ritme?) (oh ja euuuhh) er nog niet in zit zeg maar. Vanavond maar even wat meer slaap pakken dan 5 of 6 uurtjes…. Maar nu eerst: Sydney bij daglicht bekijken!

Happy New Year all!

Groetjes,

Fenne & Anne

• 01 Januari 2012 - 03:04

KaHoo:

Darn, vuurwerk van zomerfeesten is mooier!?

De straat hier was binnen 10 minuten rood geworden :)

Enjoy Sydney!

• 01 Januari 2012 - 13:34

Yalck:

Hehe, told you so!! Maar ach het is mooi vuurwerk, have fun in Sydney!

• 01 Januari 2012 - 14:15

Mamma Sesink:

Hallo dames,
    Jullie zullen wel vertrokken zijn maar ik wil toch wel effe reageren op jullie groot verslag van het oude jaar. Als ik het goed heb gelezen is deze keer het verslag van Fenne !! toch. Heel leuk hoor die belevenissen. Wat ik wel jammer vond was dat we vannacht niet samen konden babbelen. We waren dus bij Annelies en met hun computer werken waar geen microfoon op zit gaat niet werken. Jammer, maar ik houd jullie wel in de gaten hoor. Ben benieuwd wat jullie volgende plannen zullen zijn. Ik zit toevallig weer achter de computer van je vader Anne met gevolg dat ik meteen wil reageren.Dus dames slaap lekker en soms straks weer gezond op. Liefs mams

• 01 Januari 2012 - 14:39

Anouk:

Dit is enerzijds echt een bizar verhaal... een hele dag wachten en je plekje verdedigen voor 12 minuten vuurwerk... :P En anderzijds klinkt het als een interessante en superleuke ervaring :) Gelukkig nieuwjaar!

• 01 Januari 2012 - 16:54

Gertjan:

Heyanenfen

Weer een leuk verslag van een leuke dag. Wij hebben zelf ook een schitterende vuurwerkshow gezien vanaf het balkon. Was echt heel mooi om te zien, zin pas tegen 1u naar beneden gegaan om ons eigen vuurwerk af te steken, wat ook erg mooi was. Uurtje of 5, half zes lag ik denk ik in mijn nest, dus flink uitgeslapen ook.

Nou meiden happy new year en best wishes 2 ya!!! Greetz

• 02 Januari 2012 - 08:00

Maaike:

Leuk hoor! Gelukkig nieuwjaar!

• 02 Januari 2012 - 11:09

Anke:

Hey Fenne en Anne!
    Leuk om jullie verslag te lezen... pfff... wat een opgave zolang te wachten...
    Maar natuurlijk wel een beleving op zich... Voor jullie ook een Happy New Year en geniet van alle mooie momenten die komen gaan! X Anke

• 02 Januari 2012 - 13:36

Marissa:

Zo, je moet er wat voor over hebben! Ik wens jullie een fijne reis verder en een heeeeel gelukkig nieuwjaar! :D

Liefs, Marissa

• 02 Januari 2012 - 20:05

Sanneke:

Happy Newyear!!

• 03 Januari 2012 - 00:22

Ome Joop:

happy new year, een aanhoudende hittegolf daar voor komende maanden? Boot bij New zeeland heeft probleme, ken nie wagte nie dah je me steen gaot vinde, ik is jaloers... have fun!! Leuk dat je me op de hoogte houdt, Jp

• 03 Januari 2012 - 11:10

Esther:

Via youtube maar even gespiekt wat voor mooi vuurwerk jullie in real life hebben mogen zien..wat gaaaaaaaaaaaaaaaaf!! Maar idd Anne, waalbrug is ook erg mooi :) Happy Newyear va Nijmegen!

Liefs Es

• 04 Januari 2012 - 02:14

Fenne En Anne:

Hey mensen, trouwe lezers!

Bedankt voor al jullie reacties, erg leuk om te zien dat ons reisblog door jullie allemaal gelezen wordt! Leuke reacties ook :-)

Wij zijn vanochtend in Melbourne aangekomen na een nacht in een 'overnight bus' door te hebben gebracht. Gisteravond (Australië tijd) zijn we die bus in Sydney opgestapt. We gaan zodadelijk inchecken bij ons hostel en zullen snel weer een reisverslag plaatsen!

groetjes, Fenne en Anne

• 04 Januari 2012 - 07:21

Dineke:

Hey Anne, het is toch wat! :) Maar (nog) wel gelukkig nieuwjaar gewenst! Veel plezier daar! Groetjes, Dineke

• 06 Januari 2012 - 16:22

James F:

Gelukkig nieuwjaar!

Stomme engelse mannen! hopelijk hebben ze jullie niet te veel gestoord...!! hehe SCHITTEREND blog dames!

Groetjes uit Engeland.....

• 11 Januari 2012 - 12:55

Herman En Lenie:

Had gister geschreven maar was de naam vergeten,dus was het bericht niet doorgekomen,gelukkig zag ik dit nu net. het is een heel geregel wat julie daar nog moeten doen, maar het was nu gelukt ,fijn, nog een hoop leuke dingen die jullie in het vooruitzicht hebben. hoop dat de verkoudheden van jullie gauw over is.
    Geniet nog en we wachten weer op jullie verdere avonturen,Groetjes,

• 17 Januari 2012 - 17:42

Karianne:

Haaai, Nou dat klinkt allemaal erg leuk!! Geniet er nog maar lekker van!

Groetjes Karianne